Зворотній зв'язок

Вальтер Скотт – зачинатель історичного роману. Історичне тло в романі "Айвенго".



Мета уроку:   висвітлити основні факти життя й творчості В.Скотта,   
                         дати теоретичне поняття про історичний роман,
                         схарактеризувати особливості творчого методу В.Скотта,
                         своєрідність його історичних романів, визначити історичну
                         основу, основні конфлікти, теми й проблеми роману «Айвенго»;
                         розвивати навички виразного читання, усного мовлення, вміння
                         відповідати на поставлені питання, аналізувати художній твір;
                         виховувати інтерес до історії, історичної літератури.
Обладнання: тексти роману «Айвенго», малюнки учнів до твору, відеоролик
                        про життя В. Скотта, комп'ютерні презентації.
Тип уроку:    урок засвоєння нових знань та формування на їхній основі вмінь
                       і навичок.

ХІД УРОКУ

                                                     … великий талант, що не має собі рівних…
                                                      у ньому відкривається зовсім нове мистецтво,
                                                  яке має свої власні закони.
                                                                                                            Й.В.Ґете

І. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТЕМИ
 1. Вступне слово вчителя
          1814 рік – визначна дата в історії світової літератури. Цього року з’явився перший історичний роман, який проклав напрям для розвитку нового літературного жанру, що не втрачає популярності й донині. «Уеверлі» - так називався перший роман на історичну тему. Він одразу привернув увагу англійської публіки, хоча в той час було, начебто, не до книжок: Наполеон щойно відрікся від престолу, війська союзників вступили до Парижа, де вирішувалася доля Європи. Утім, «Уеверлі» зачитувалися всі. І всі хотіли знати, хто ж був автором цього захоплюючого твору. Однак автор ще довго не розкривав своєї таємниці. Анонімно він випускав роман за романом, і публіка дивувалася все новим пригодам і подіям з історичного минулого. Лише через кілька років таємницю було розкрито. За підписом «Невідомий» приховував своє справжнє ім’я англійський письменник Вальтер Скотт. Він робив це допоки не переконався, що історичний роман має право на життя, що він цікавий читачам і містить нові можливості для розвитку літератури.
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
Робота з епіграфом
 ІІІ. ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І СПОСОБІВ ДІЇ
 1. Розповідь учителя
 Віхи життя і творчості Вальтера Скотта. ( Показ слайдів).
2. Перегляд відеоролика про письменника з серії "Енциклопедія"
 3. Повідомлення учня «Вальтер Скотт – людина і письменник» (за книгою Пирсон Х. Вальтер Скотт. М.: Книга, 1998. – Розділ 11).
 Штрихи до портрета митця. ( Показ слайдів).
 4. Повторення вивченого у 6 класі
          Ще в шостому класі ви вивчали роман Д.Дефо «Життя й незвичайні та дивовижні пригоди Робінзона Крузо». Пригадайте, що таке роман. Назвіть його характерні риси.
 Роман (фр. roman – романський) – найбільш поширений у VІІІ – ХХ ст. жанровий різновид епосу, місткий за обсягом, складний за побудовою прозовий (рідше віршований) епічний твір.
   У романі широко охоплені життєві події, глибоко розкривається історія формування характерів багатьох персонажів. Головними структурними елементами в романі є розповідь та створений нею уявний світ у просторі й часі, населений персонажами, наповнений подіями, що складають сюжет.
 5. Словникова робота. (Показ слайдів)
           Історичний роман – побудований на історичному сюжеті твір, який відтворює в художній формі якусь епоху, певний період історії. В історичному романі історична правда поєднується з правдою художньою, історичний факт – з художнім вимислом, справжні історичні особи – з особами вигаданими, вимисел уміщений у межі зображуваної епохи.
 Перший історичний роман створив Вальтер Скотт. У його творчості виявилися характерні риси цього жанру. Тому тип роману, який розробляв митець, отримав назву «вальтерскоттівський». Він справив великий вплив на розвиток роману в європейських літературах.
 6. Робота з таблицею. (Показ слайдів).
           Своєрідність історичних романів Вальтера Скотта.
 1. Сюжет - поєднання історичних фактів з художнім вимислом. Широка панорама життя минулих віків. Показ історії через долі окремих людей.
 2. Герої  - історичні особи і вигадані персонажі. Представники різних соціальних класів, вищих і нижчих верств суспільства. Немає поділу на позитивних і негативних героїв.
 3. Конфлікти - історичні конфлікти поєднуються з соціальними, національними, моральними.
 4. Історичний підхід Відображення дійсного ходу історичного процесу. Обумовленість подій і характерів соціально-історичними умовами. Історію показано в русі.
 5. Авторська позиція -  автор об’єктивно відображає хід подій, але виражає свої думки через дещо ідеалізованих персонажів (поєднання реалізму та романтизму).
 6. Мова - стиль наближений до епохи, але мова сучасна, однак без «зворотів новітнього походження» (В.Скотт)
7. Повідомлення групи учнів -«істориків». ( Показ презентації)
   У романі «Айвенго» Вальтер Скотт зображує епоху раннього Середньовіччя, зокрема події ХІІ ст. Це була доба, коли в Англії утверджувалися феодальні відносини, завершується процес закріпачення селянства. Цей процес ускладнювався вторгненням норманів. Іноземці феодали, підкоривши країну, захопили кращі землі й почасти винищили, почасти змусили поступитися місцевих англосаксонських землевласників. Дія роману розпочинається з останніх років ХІІ ст. (приблизно 1194 року) і пов’язана з поверненням короля Ричарда І після тривалої відсутності до Англії, його боротьбою проти брата Джона, котрий намагався захопити престол, і свавільних феодалів.
 8. Виразне читання
 Прочитайте початок І розділу.
 9. Бесіда за прочитаним.
 - Які історичні особи згадуються в цьому уривку?
 - Як автор зображує ситуацію в країні?
 - Як поводили себе феодали?
 - У чому виявилося засилля норманів?
 10. Виразне читання
 Прочитайте початок ІІ розділу.
 11. Продовження бесіди
 - Про яких історичних діячів пише у цьому розділі Вальтер Скотт?
 - Як він характеризує принца Джона?
 - Розкажіть про становище простого люду.
 12. Історичний коментар, підготовлений учнями-істориками. (Показ презентації)
 Історичні особи у романі «Айвенго»:
 Річард І;
 Принц Джон;
 Вільгельм ІІ;
 Едуард ІІІ.
 13. Бесіда за текстом твору:
 - Який основний конфлікт епохи відображено у романі В.Скотта?
 - Який політичний конфлікт висвітлює письменник?
  - Ким були двоє людей, які розмовляли в дубовому лісі? Що вказувало на їх соціальний статус?
 - Якою мовою вони розмовляли?
 - Опишіть загін подорожніх, які шукали, де б зупинитися на ночівлю.
 - Чому Гурт та Вамба вказали неправильну дорогу до Ротервудського замку?
  ІV. ПІДСУМОК УРОКУ
  Роман “Айвенго” письменник вважав своїм першим справжнім історичним романом, бо вперше дія твору відбувається в далекому середньовіччі і описує певні реальні події, що відбувалися в Англії XIIст.
  Головна тема роману-ворожнеча між саксами та норманами в середньовічній Англії. Разом з тим письменник зображує вигадані персонажі - це лицар Айвенго та леді Ровена, чия доля залежить від ходу історії. З ним наша зустріч ще попереду.
V.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
 Прочитати  розділи 3-6. Скласти розповідь про  середньовічний замок та життя в ньому.                                      



Немає коментарів:

Дописати коментар