Положення про МАЙСТЕР-КЛАС
Пояснювальна
записка
Майстер-клас - (від англійського masterclass: master - кращий в якій-небудь області
class - заняття, урок) - Майстер-клас - сучасна форма проведення навчального
тренінгу-семінару для відпрацювання практичних навичок за різними методиками і
технологіями з метою підвищення професійного рівня і обміну передовим досвідом
учасників, розширення кругозору і прилучення до новітніх галузей знання.
Майстер-класи схожі на курси підвищення
кваліфікації для тих, хто вже відбувся як фахівець, але хотів би дізнатися
більше.Майстер-клас
для професіоналів - це можливість познайомитися з
новою технологією, новими методиками і авторськими напрацюваннями. А це означає
крок вперед у своїй справі.
Майстер-клас
- це семінар, під час якого ведучий спеціаліст
розповідає і, що ще більш важливо, показує, як застосовувати на практиці нову
технологію або метод. Методика проведення майстер-класів не має якихось строгих
і єдиних норм. Здебільшого вона ґрунтується як на інтуїції провідного фахівця,
так і на сприйнятливості слухача. Принцип майстер-класу: «Я знаю, як це робити.
Я навчу вас ». На майстер-класі завжди надається можливість попрактикуватися
під чуйним і доброзичливим увагою викладача, який вислухає і відповість на всі
ваші запитання.
Майстер-клас
- це двосторонній процес, і відносини «викладач -
слухач» є абсолютно необхідними. Безперервний контакт, практично індивідуальний
підхід до кожного слухача - ось те, що відрізняє майстер-класи від всіх інших
форм і методів навчання. До участі у майстер-класах запрошуються кращі фахівці
в області, що вивчається.
Успішне освоєння теми майстер-класу відбувається на
основі продуктивної діяльності всіх учасників.
Таким чином, вчитель-майстер представляє
власну систему роботи, яка передбачає комплекс методичних прийомів,
педагогічних дій, які притаманні саме цьому педагогу; дії взаємопов'язані між
собою, оригінальні і забезпечують ефективне рішення навчально-виховних завдань.
Ознаками системи роботи вчителя є цілісність, оптимальність у визначенні місця
і часу застосування кожного методичного прийому; різнобічність впливу на учнів
з одночасною зосередженістю на розвитку стрижневих провідних якостей
особистості; оригінальність методики.
Мета
майстер-класу - створити умови для формування досвіду
проектування адаптивної освітнього середовища учнів, індивідуального стилю
творчої педагогічної діяльності, а також ведення дослідно-експериментальної та
науково-дослідної роботи вчителя.
Завдання
майстер-класу:
• Створення умов для професійного самовдосконалення
педагогів.
• Розвиток досвіду роботи з проектування
адаптивної освітнього середовища.
• Вивчення авторської моделі занять в режимі
демонстрованої педагогічної технології.
• Впровадження вчителем-майстром педагогічного
досвіду шляхом прямого і коментованого показу послідовності дій, методів,
прийомів і форм педагогічної діяльності;
Вимоги
до педагога, що проводить майстер-клас:
Педагог-майстер - це педагог, що має
педагогічну освіту, і або вищу кваліфікаційну категорію, володіє дослідницькими
навичками і вміннями, що володіє методами психолого-педагогічних досліджень.
Функції
педагога майстер-класу:
• Проведення досліджень, експериментальної
роботи за темою майстер-класу.
• Реалізація моніторингу, порівняння поетапних
результатів.
• Представлення теоретичних і практичних
аспектів теми майстер-класу для слухачів.
Обов'язки
педагога майстер-класу:
• Вміти аналізувати інноваційні педагогічні
технології, відбирати зміст і застосовувати на практиці.
• Вміти прогнозувати підсумки своєї
діяльності, порівнювати їх з результатами.
• Розробляти методичні підходи, рекомендації з
проведення майстер-класу.
• Інформувати керівника про виниклі труднощі
при підготовці та проведенні майстер-класу.
Педагог-майстер
має право:
• Підвищувати кваліфікацію та професійну
майстерність.
• Розробляти методи, прийоми, засоби навчання
і виховання, рекомендації при впровадженні технологій та інноваційних програм.
• Вносити пропозиції з проведення
майстер-класу.
• Приймати участь у майстер-класах інших
педагогів, методичних об'єднаннях, конференціях.
Форми:
• Лекція
• Практичне заняття
• Інтегроване (лекційно-практичне) заняття
• Семінар-практикум
• Презентація
• Тренінг-семінар
• Лабораторний практикум
• Технологічний експеримент
Активізація
пізнавальної діяльності всіх учасників роботи
майстер-класу забезпечується тим, що ця форма навчання є засобом створення
трьох типів умов:
• забезпечується формування мотивації та
пізнавальної потреби в конкретній діяльності;
• стимулюється пізнавальний інтерес і
відпрацьовуються вміння з планування, самоорганізації і самоконтролю
педагогічної діяльності;
• здійснюється індивідуальний підхід по
відношенню до кожного учасника майстер-класу, відслідковуються позитивні
результати навчально-пізнавальної діяльності кожного вчителя.
Зміст
програми МК
У ході майстер-класу учасники:
• вивчають розробки за темою майстер-класу;
• беруть участь в обговоренні отриманих
результатів;
• задають питання, отримують консультації;
• пропонують для обговорення власні проблеми,
питання, розробки;
• висловлюють свої пропозиції щодо вирішення
обговорюваних проблем.
Основні
наукові ідеї - діяльнісний, дослідницький,
рефлексивний підходи
Основні
напрямки МК
• створення умов формування учительського
портфоліо, педагогічної системи вчителя-предметника;
• проведення теоретичного та практичного
курсів з проектування та моделювання уроків учителів-предметників з
використанням педагогічних технологій;
• організація та проведення семінарів, лекцій,
серії відкритих занять вчителів та створення електронного
банку ресурсів за підсумками проведення МК
• Розробка та запровадження у школі
гуманістичної (антропологічної) моделі освітньої системи.
Результат
діяльності МК:
- Удосконалення вміння моделювати урок у
режимі технології, в якій ефективно працює майстер.
- Розміщення систематизованого теоретичного
матеріалу на сайті школи;
- Отримання документа-довідки, що засвідчує
про проведення МК, завіреного підписом директора школи
Структура
і регламент роботи:
1. Майстер-клас створюється з ініціативи
педагогів.
2. Керівником МК є вчитель
3.Керівник МК формує групу з числа педагогів,
які мають позитивний педагогічний досвід в освоєнні нових освітніх і виховних
технологій
4. МК самостійно планує і регламентує свою
діяльність.
5. Форми роботи МК розробляють члени групи з
урахуванням запитів учасників МК
6. Рішення МК приймаються методом узгодження
позицій.
7. Навчання в МК ведеться групами 10-15 осіб.
8. МК створюється строком на два роки, при
необхідності подовження терміну роботи.
Документація
та звітність:
• Засідання МК протоколюються.
• За підсумками МК керівником складається
аналітична довідка про результати проведення МК.
• Документи зберігаються у керівника
науково-методичного центру школи, який курирує даний напрямок освітньої
установи.
Особливе значення в роботі майстер-класу
набуває спостереження як найбільш інформативний метод дослідження.
Науковість педагогічного спостереження
забезпечується дотриманням таких основних вимог:
• спостереження проводиться за заздалегідь продуманим
планом з чітко поставленою метою;
• в плані деталізуються всі питання, по яким
необхідно отримати конкретні відповіді в процесі аналізу результатів
спостереження;
• кількість досліджуваних ознак має бути
мінімальним, і вони повинні бути точно визначені у плані;
• спостерігач зобов'язаний ретельно
передбачити можливості появи помилок спостережень і по можливості попередити
їх.
Алгоритм
педагогічного спостереження
Етапи:
- вибір об'єктами визначення мети;
- складання плану;
- підготовка документів (бланків протоколів, інструкцій тощо)
- збір даних спостереження (записи, протоколи, таблиці);
- обробка та оформлення результатів спостереження;
- аналіз результатів;
- висновки спостереження.
Послідовність дій - покроковий алгоритм
вивчення авторської системи роботи вчителя - майстра.
Критерії
оцінки - новий рівень індивідуального стилю творчої
педагогічної діяльності (імітаційний, конструктивний, творчий).
Якісно новий результат - вміння моделювати
урок у режимі технології, в якій ефективно працює майстер.
Покроковий
алгоритм технології майстер-класу:
1-й
крок. Презентація педагогічного досвіду майстра.
1.1. Коротка характеристика учнів
експериментального класу, обґрунтування результатів діагностики, прогноз
розвитку учнів.
1.2. Коротке обґрунтування основних ідей ефективна
в роботі з експериментальним класом.
1.3. Опис досягнень в досвіді роботи майстра,
який зафіксовано в міському інформаційному центрі.
1.4.Доведення результативності діяльності
учнів, які свідчать про ефективність використання педагогічної технології.
1.5. Визначення проблем і перспектив у роботі
вчителя.
2-й
крок. Представлення системи уроків.
2.1. Опис системи уроків в режимі ефективної
педагогічної технології
2.2. Визначення основних прийомів роботи, які
майстер буде демонструвати слухачам.
3-й крок. Імітаційна гра.
Учитель-майстер проводить урок зі слухачами,
демонструючи прийоми ефективної роботи з учнями.
3.1. Слухачі одночасно грають дві ролі: учнів експериментального класу та експертів,
присутніх на відкритому уроці.
4-й
крок. Моделювання.
4.1. Самостійна робота слухачів з розробки
власної моделі уроку в режимі технології уроку майстра (Майстер виконує роль
консультанта, організовує самостійну діяльність слухачів і управляє нею).
4.2. Обговорення авторських моделей уроку.
5-й
крок. Рефлексія.
5.1. Дискусія за результатами спільної
діяльності Майстра і слухачів.
Досягнення
цілей в роботі майстер-класу визначається відповідно
до поставленої мети. Результатом
спільної діяльності є модель уроку, яку розробив «вчитель - учень» під
керівництвом «вчителя майстра» з метою застосування цієї моделі у практиці
власної діяльності.
Таким чином, вчитель-майстер розкриває «учням»
авторську систему навчально-виховної роботи зі свого предмета.
Майстер-клас
відображає вміння майстра проектувати успішну діяльність
школярів, створює умови для зростання педагогічної майстерності на основі
рефлексії власного педагогічного досвіду.
Немає коментарів:
Дописати коментар