Календарно-тематичне планування.
«Мистецтво» 10 клас
За програмою – 35 За планом – 34 год
Навчальна програма для учнів 10-11
класів закладів загальної середньої освіти "Мистецтво. 10-11 клас"
(рівень стандарту) (авт. Л.Масол, О.Коваленко, Г.Сотська, Г.Кузьменко,
Ж.Марчук, О.Константинова, Л.Паньків, І.Гринчук, Н.Новикова, Н.Овіннікова) Програма затверджена Наказом Міністерства
освіти і науки України від 23.10 2017 № 1407
Підручник: Масол Л.М. Мистецтво 10
клас, «Освіта», 2018. Наказ МОН від 31.05.2018 № 551
№ уроку
|
Дата
|
К-ть годин
|
Тема і зміст
|
Теми проектів і
дискусій,
завдання, твори
для сприймання, практикуми
|
Примітка
|
І семестр
ТЕМА 1. Мистецтво африканського культурного регіону (8
год)
|
|||||
1
|
|
|
Африканська
культура Північної і Тропічної Африки.
Відмінності культур Північної і Тропічної Африки. Унікальність мистецтва
стародавньої цивілізації Єгипту. Роль ісламу в культурі країн Північної
Африки. Вплив релігійних вірувань
(анімізм, тотемізм, фетишизм) на традиційне мистецтво етнічних племен
Центральної Африки.
|
Практикум.
Зробіть замальовки «Африка. Мої враження»
|
|
2
|
|
|
Архітектура
африканського культурного регіону.
Самобутня етнічна архітектура Африки, її характерні риси. Будівельні
матеріали, форми будівель. Житло мешканців Беніну, селища Тьєбель (резиденція
«королівського
двору»).
Архітектурні пам’ятки стародавнього Єгипту, Тунісу, Малі.
|
Мистецький
проект (тема за вибором): «Мистецтво Стародавнього Єгипту», «Мавританське
мистецтво», «Сучасний живопис Африки».
(термін виконання 2 тижні)
|
|
3
|
|
|
Африканська
скульптура, маски
Маскa — «ключ» до душі африканців, її різновиди. Теракотові статуетки
стародавньої культури Нок. Реалістичні голови з теракоти або бронзи з
міста-держави Іфе. Жанровий діапазон і канони бронзової скульптури держави
Бенін. Відлуння експресивних образів африканців у творчості митців
європейського авангарду.
|
Практикум. Самостійно доберіть в Інтернеті зразки африканських масок, з'ясуйте їхнє
значення і намалюйте дві на вибір (або виготовте одну в техніці пап’є-маше)
|
|
4
|
|
|
Образотворче
мистецтво країн Африки
Африканський живопис (наскельний живопис і петрогліфи). Галерея картин
африканських художників.вплив африканського живопису на європейське
образотворче мистецтво
|
Практикум.
Презентація мистецьких проектів:
«Мистецтво Стародавнього Єгипту», «Мавританське мистецтво», «Сучасний
живопис Африки».
|
|
5
|
|
|
Музично-танцювальна
магія африканців
Гілки африканської музичної культури: музика Північної Африки, де
поєдналися традиції корінних народів континенту з досягненнями мусульманської
культури та етнічна музика африканців, що живуть на південь від пустелі
Сахара й зберегли архаїчні традиції.
|
Завдання. Перегляньте
один із згаданих кінофільмів. («Готель Руанда», Королева з Катве»)
Підготуйтеся поділитися своїми враженнями від переглянутого.
|
|
6
|
|
|
Музичні
інструменти африканців
Музичний інструментарій народів Африки: домінування ударних, зокрема
різних за формами та розмірами барабанів. «Мова» там-тамів, гра на джембе. Популярність калимби, різновидів
балафонів. Срунні (кора, лук, ефіопська ліра) та духові інструменти.
|
Завдання. Прослухайте і
порівняйте гру різних виконавців на джембе. Спробуйте відтворити елементи
поліритмії (робота в парах).
Мистецький проект. Тема: «Африканський танець — думки й почуття, виражені
в русі й ритмі» (термін виконання 2 тижні)
|
|
7
|
|
|
Жанрове
розмаїття музичного мистецтва народів Африки
Музика і танці в обрядах і ритуалах африканців, самовираження мовою
рухів.
Пісенні жанри (фуджі, музика народності хауса, народні пісні і танці
макоса). Релігійна музика африканців. Розвиток сучасної африканської музичної
культури.
|
Практикум. Виконання
приспіву пісні «Хафанана» Афріка Сімона (карооке).
Дискусія на тему: «Африканський танець — думки й почуття, виражені в русі
й ритмі», висловіть і поясніть власне ставлення мистецтва народів Африки.
Подумайте, які танці можна застосовувати для релаксації.
|
|
8
|
|
|
Узагальнення
теми «Мистецтво африканського культурного регіону»
|
|
Тема
|
ТЕМА 2.
Мистецтво американського культурного регіону (8 год)
|
|||||
9
|
|
|
Мистецтво
доколумбової Америки: майя, ацтеки, інки. Мистецтво майя.
Періодизація розвитку мистецтва Американського регіону. Мистецтво майя –
«греків Нового Світу». Чичен-Іца – одне з нових семи чудес світу.
|
Практикум.
Замалюйте конструкцію піраміди доколумбової Америки. (графітний олівець
або фломастер)
|
|
10
|
|
|
Мистецтво доколумбової
Америки: майя, ацтеки, інки. Мистецтво ацтеків.
Мистецтво ацтеків: архітектура столиці Теночтитлан, сакральна скульптура,
календар.
|
Завдання.
Поцікавтеся особливостями та умовами проведення гри в м’яч у ацтеків.
Підготуйте повідомлення «5 найцікавіших фактів про цивілізацію ацтеків».
|
|
11
|
|
|
Мистецтво
доколумбової Америки: майя, ацтеки, інки. Мистецтво інків.
Мистецтво інків: кераміка, вироби із золота. Мачу Пікчу – „місто у
небесах”. Музична культура корінних народів Америки.
|
Завдання. Поцікавтеся
творами кінематографа (художнього, документального), що присвячені
цивілізаціям Доколумбової Америки. Перегляньте один із них та складіть
власний список ТОП-10 фільмів про індіанців.
|
|
12
|
|
|
Архітектура і
скульптура Латинської Америки
Мистецтво Латинської Америки колоніального періоду: кафедральний собор в
Мехіко, комплекс споруд церкви Бон-Жезус-ду-Конгоньяс. Театри у стилі
класицизму: Колон у Буенос-Айресі
(Аргентина), Амазонас у Манаусі (Бразилія). Кафедральний собор у стилі
модернізму О. Німейєра. Статуя Христа Спасителя – символ Ріо-де-Жанейро і
Бразилії.
|
Завдання. Створіть карту
або таблицю пам'яток культури та мистецтва Латинської Америки, які внесені до
списку об'єктів Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.
|
|
13
|
|
|
Живопис
Латинської Америки
Мексиканська школа монументального живопису: Д. Рівера, Х. Ороско, Д.
Сікейрос. Живопис Ф. Кало.
|
Мистецький
проект з презентацію (тема за вибором): „Сучасні оперні театри
Латино-Американського культурного регіону”; „Нові сім чудес світу”
|
|
14
|
|
|
Архітектура і
скульптура Північної Америки
Риси класицизму і неокласицизму в архітектурі Північної Америки.
Капітолій у Вашингтоні. Архітектура в
стилі ар-деко. Хмарочоси: Гарант-білдінг, Крайслер-білдінг,
Емпайр-стейт-білдінг. Деконструктивізм споруди "Кристал"
Королівського музею у Торонто. Статуя
Свободи у США, скульптура Лео Мола. Веґревільська писанка (Канада).
|
Завдання.
Віднайдіть інформацію про пам'ятки українського мистецтва, що існують в
американському регіоні. Складіть світову скульптурну Шевченкіану
(презентація)
|
|
15
|
|
|
Живопис
Північної Америки
Живопис на американські сюжети В. Гомера, Е. Хоппера, Р. Кента, М.
Кассет. Американські митці українського походження: Я. Гніздовський, М.
Дмитренко. Абстрактний експресіонізм Дж.
Поллока, М. Ротко. Поп-арт Е.
Ворхола, Дж. Кунса. Об'єкти стріт-арту і мистецтво графіті в Майамі.
|
Завдання. Створіть
кольоро-терапевтичну композицію у стилі абстрактного експресіонізму, доберіть
до неї арт-терапевтичну музику.
|
|
16
|
|
|
Узагальнення
теми «Мистецтво американського культурного регіону»
Презентація
мистецьких проектів
|
|
Тема
|
ІІ СЕМЕСТР
ТЕМА 2.
Мистецтво американського культурного регіону.
ТЕМА 3.
Мистецтво далекосхідного культурного регіону
(11 год)
|
|||||
17
|
|
|
Латиноамериканські
танці переможно крокують світом. Танго
Три коріння мистецтва латиноамериканських країн: індіанське; креольське
(іспанського і португальського походження), африканське.
Аргентинське танго – танець-імпровізація. Творчість аргентинського
композитора А. П'яццолли. Міжнародний День танго 11 грудня.
|
Твори для
сприймання:
А.П'яццолла.
Танго"Oblivion" („Забуття”),
„Лібертанго” в різних інтерпретаціях.
Завдання. Дослідіть, які
стилі танго існують. Підготуйте доповідь або презентацію.
|
|
18
|
|
|
Латиноамериканські
танці переможно крокують світом. П'ятірка бальних танців
П’ятірка танців латино-американської програми Міжнародних конкурсів
бальних танців. Бразильська самба. Кубинська румба. Ча-ча-ча – грайливий
танець кубинського походження.
|
Завдання. Відобразіть
графічно колорит латиноамериканських танців.
|
|
19
|
|
|
Латиноамериканські
танці переможно крокують світом. Бразильський карнавал
Історія і традиції святкування бразильського карнавалу.
|
Практикум. Розробіть і
запропонуйте власну емблему бразильського карнавалу (олівці, фломастери)
|
|
20
|
|
|
Музично-танцювальні
ритми Америки
Витоки джазу: спірічуелс, блюз, рег-тайм та ін.
Виконавці: П.Робсон, “імператриця блюзів” Б. Сміт, «король труби” Л.
Армстронг, піаніст і аранжувальник Д. Еллінгтон, Е. Фіцджеральд. С. Джоплін –
автор регтаймів. Розмаїття стилів і жанрів джазу: диксиленд, бі-боп, хот- і
кул-джаз, симфо-джаз тощо.
Поєднання джазових інтонацій та академічної музики у творчості Дж.
Гершвіна.
|
Твори для
сприймання: Оркестр Д. Еллінгтона. Дж.
Гершвін “Рапсодія в блюзових тонах”
для ф-но з оркестром, опера “Поргі та Бесс (фрагменти).
Мистецький
проект (колективна робота). Розділіться на
міні-групи й дослідіть різні стилі й напрями джазу, рок- і поп-музики в
Америці, проведіть паралелі й аналогії з музичною культурою України» (термін
виконання 2 тижні)
|
|
21
|
|
|
Музично-танцювальні
ритми Америки
Рок-музика. Е. Преслі – король рок-н-роллу. Арт-рок.
Поп-музика: М. Джексон, Мадонна.
Танці: степ, чарльстон, фокстрот, твіст, шейк, брейк
тощо.
Диско. Хіп-хоп.
|
Твори для
сприймання: Шлягери Е.Преслі, М. Джексона,
Мадонни (за вибором).
Практикум. Продемонструйте
характерні елементи одного з популярних танців, батьківщина яких – Північна
Америка.
|
|
22
|
|
|
Презентація
мистецьких проектів з теми «Мистецтво американського культурного регіону».
|
|
Тема
|
ТЕМА 3.
Мистецтво далекосхідного культурного регіону
|
|||||
23
|
|
|
Природа – міра
всіх речей. Архітектура країн Далекого
Сходу
Вплив конфуціанства, даосизму, буддизму на мистецтво регіону.
Архітектура країн Далекого Сходу: Велика китайська стіна, Храм Неба у
Пекині, японський замок Химедзі. корейський королівський палац Кьонбоккун у
Сеулі. Ультрасучасна архітектура.
|
Практикум
(групова робота). Намалюйте на папері або тканині у вертикальному видовженому форматі
серію композицій у жанрі «квіти і птахи». Оберіть єдиний для групи східний
мотив (лотос, орхідея, бамбук, хризантема). Складіть з малюнків сувій або
ширму (за вибором).
|
|
24
|
|
|
Природа – міра
всіх речей. Живопис країн Далекого Сходу
Китайський живопис – синтез зображення, поезії, каліграфії, друку (Ван
Вей, Лі Сисюнь, Янь Лібень, Чжоу Фан, Ці Байші та ін.). Жанри: «гори і води»,
«квіти й птахи», “люди”, «тварини».
Корейський живопис на шовку і папері (Чон Сон, Кім Хон До).
Японське мистецтво гравюри:
К. Утамаро, К. Хокусай.
Японський сад, ікебана. «Корейський традиційний сад» у Києві.
Декоративно-ужиткове мистецтво Далекого Сходу: вироби з порцеляни, дерева,
кістки, тощо. Нецке.
|
Завдання. Проведіть
конкурс ікебани, завершіть його церемонією чаювання у східному стилі.
|
|
25
|
|
|
Музика, танець,
театр, кіно: погляд крізь тисячоліття
Пентатоніка – основа китайської
музики. Розмаїття китайських музичних інструментів: струнні (цинь і піпа), духові (флейти, шен),
ударні. Японські інструменти кото і
сямісен. Пекінська опера: поєднання вокалу, діалогів, акробатик.
Танцювальні традиції народів Далекого Сходу: танці дракона і лева, з барабанами, віялами, саблями,
танець у масках.
|
Завдання. Самостійно
проведіть дослідження музичного інструментарію далекосхідних країн,
порівняйте з європейськими інструментами й укладіть порівняльну таблицю (за
групами: струнні, духові, ударні).
|
|
26
|
|
|
Музика, танець,
театр, кіно: погляд крізь тисячоліття
Театр далекосхідного регіону: драматичний, ляльковий,
тіньовий.
Японський театр Но: маска –
головний засіб виразності; роль хору і оркестру; символіка жестів, рухів,
декорацій.
Японський театр Кабукі: амплуа і
майстерність акторів, костюми й перуки.
|
Мистецький
проект (тема за вибором): «Бойові мистецтва у кінематографі країн Далекого
Сходу», «Аніме в сучасній Японії».
|
|
27
|
|
|
Узагальнення
теми «Мистецтво далекосхідного культурного регіону»
Презентація
мистецьких проектів
|
|
тема
|
ТЕМА 4.
Мистецтво індійського культурного регіону.
ТЕМА 5.
Мистецтво арабо-мусульманського культурного регіону
(8 год)
|
|||||
28
|
|
|
Шедеври
архітектури, скульптури, живопису Індії
Індія – країна релігійної толерантності. Сакральна архітектура і
скульптура. Велика ступа в Санчі.
Буддійський печерний храм в Аджанті. Комплекс в Кхаджурахо,
присвячений Шиві. Архітектура епохи
Великих Моголів: поєднання ісламських, індійських, перських ознак. Мечеть
Джамі Масджид в Делі, Тадж-Махал в
Агрі. Розквіт мистецтва мініатюри.
Традиційні художні ремесла Індії: ткацтво, різьблення по дереву, обробка
металів тощо.
|
Практикум.
Варіант 1. Ескіз тканини
для сарі або шалі (за бажанням – з
використанням традиційного індійського елементу «огірок»).
Варіант 2 (колективна
робота). Розробіть проект рекламного
буклету “Подорожуємо Індією” з використанням знакових візуальних
образів мистецтва цієї країни.
|
|
29
|
|
|
Звучання і рух
Всесвіту в індійській музиці і танцях
Храмова, народна та світська (придворна) музика. Мелодична основа
індійської музики – рага. Характерна ознака мистецтва Індії – сангіт, синтез поезії, музики, хореографії.
Музичні інструменти: віна, ситар,
сарангі, табла, бансурі. Індійський класичний танець і його основні елементи
(мудра і хаста).
|
Практикум. Використовуючи інтернет-джерела, послухайте індійську
музику, доберіть твори для зняття стресів, медитації.
|
|
30
|
|
|
Звучання і рух
Всесвіту в індійській музиці і танцях
Кінематограф Індії: самобутність національної школи, насиченість
музично-танцювальними епізодами. Болівуд – найбільша у світі кіноіндустрія.
Творчість режисера і актора Раджа
Капура.
|
Завдання. Самостійно подивіться
індійські кінофільми.
Мистецький
проект “Секрети популярності індійського кіно у світі”.
|
|
31
|
|
|
Презентація
мистецьких проектів з теми «Мистецтво індійського культурного регіону»
|
|
|
ТЕМА 5.
Мистецтво арабо-мусульманського культурного регіону
|
|||||
32
|
|
|
Архітектура
Арабського Сходу
Значення ісламу – панівної релігії в країнах Близького Сходу. Культові й світські споруди: мечеті,
медресе, караван-сараї, ринки тощо. Мечеть пророка Магомета в Медині.
Найголовніший храм мусульманського світу
– Кааба у Мецці. Блакитна мечеть у Стамбулі. Мечеть Ханського палацу в Бахчисараї.
Мечеть Аль-Рахма («Милосердя») у Києві.
|
Практикум. Прочитайте свої
улюблені казки чи оповідання з пам’ятки арабської літератури “Тисяча і одна
ніч”. Проекспериментуйте в царині каліграфії та запишіть імена відомих
персонажів, афоризми з твору.
|
|
33
|
|
|
Образотворче
мистецтво Арабського Сходу
Стилі арабської каліграфії. Арабеска в живописі, архітектурі. Творчість
видатного художниак-мініатюриста К.
Бехзада. Килимарство Персії (нині – Іран), Туреччини., Ізнікська
кераміка.
|
Практикум. (групова
робота). Створіть альбом анти-стрес з графічних арабесок, дайте їм емоційні
назви. Потім обміняйтеся з однокласниками копіями (ксероксами) своїх малюнків
і розфарбовуйте їх для поліпшення емоційного стану (після перевтоми, під час
поганого настрою тощо).
|
|
34
|
|
|
Музичне
мистецтво Арабського Сходу
Макамат – професійна музика мусульманського Сходу. Музичні інструменти:
струнно-щипкові (уд, саз),
струнно-смичкові (ребаб, кеманча), духові (най), ударні (дойра).
|
Завдання. Прослухайте
зразки музики арабського Сходу і назвіть її типові елементи. Поясніть, як ви
розумієте цитату Аль-Фарабі: “Музика - це мелодія, об’єднана зі словом”.
|
|
35
|
|
|
Узагальнення
теми «Мистецтво арабо-мусульманського культурного регіону»
Підсумковий
урок.
|
|
Тема
|
Немає коментарів:
Дописати коментар