Зворотній зв'язок

Що треба знати про бароко



Бароко ( кінець XVI — середина XVIII ст)
1. Історична атмосфера  XVII ст.
Зміцнення європейських монархій та абсолютизації королівської влади.
 Розкол церкви на католицьку і протестантську.
 Заснування ордену єзуїтів (1540)
Контреформація - відродження авторитету і влади католицької церкви.
Релігійні війни у Франції  (1560— 1590 pp.)
Англійська революція 1648 р.
Тридцятилітня війна в Німеччині (1618— 1648 pp.)
Криза гуманізму
2. Наукові відкриття.  Галілео Галілей, італійський учений, винайшов — телескоп; створив розділ науки про рух — кінематику; сформулював принципи класичної механіки, заклав засади небесної механіки. Кеплер, німецький математик і астроном, відкрив закони руху планет. Вільям Гарвей, англійський лікар і природознавець, довів, що центром кровообігу є серце. Рене Декарт, французький філософ, фізик і математик, здійснив ряд відкриттів в алгебрі та геометрії, розробив раціоналістичний метод, стверджуючи, що тільки за допомогою розуму можна пізнати світ. Ісаак Ньютон, англійський фізик і математик, сформулював основні закони класичної механіки, відкрив закон всесвітнього тяжіння, розробив методи диференціального та інтегрального числення. Готфрід Лейбниць, німецький учений і філософ, відкрив низку законів механіки, теорії коливань;  висловив думку про «закон збереження живих сил», досліджував закони людської психіки, розрізняючи в ній усвідомлені й неусвідомлені процеси.
3. Бароко - доба в історії світової культури; художня система в мистецтві кн. XVI — середини XVIII ст.  (в архітектурі, скульптурі, живописі, музиці, літературі та театрі);
 зародився й зазнав найвищого розквіту  в Іспанії; перший загальноєвропейський художній стиль; поширився в Європі, а також в Америці.
Слово "бароко" походить від італ. bагоссо - "примхливий", "химерний" або від португальського виразу реггоla bаггоса - "перлина неправильної форми»
Вперше термін бароко ввели на поч.XVIII ст.  для позначення явищ архітектури, живопису, музики. Стосовно літератури бароко стали вживати наприкінці XIX ст.
4. Людина і світ в епоху бароко
"Наділена і розумом, і пристрастями, людина безперервно воює сама з собою, бо мириться з розумом тільки тоді, коли воює з пристрастями, і навпаки. Тому вона завжди страждає, завжди її роздирають суперечності".
«Нехай людина... подумає про себе і порівняє свою істоту зі всім сущим, нехай відчує, яка вона загублена в цьому глухому куті Всесвіту... Нехай зрозуміє, чого варта наша Земля зі всіма державами й містами, і врешті, чого варта вона сама, людина в нескінченності — що вона значить? » Блез Паскаль
Світ в епоху бароко: складний і суперечливий, утратив єдність і гармонійність, прекрасний у своїй безмежності, ірраціональний хаос, боротьба різних начал та стихій, сповнений трагізму, важко осягнути розумом
Людина в епоху бароко. Найпоширеніші гасла літератури бароко - memento mori (пам'ятай про смерть) і vanitas (суєта).
Людина - арена боротьби добра і зла, піщинка у Всесвіті, розраховує на саму себе, приречена на життєву суєту, страждання, смерть;  поєднує: тонкий розум і темне безумство; палке кохання й аскетичну відчуженість; розумне самообмеження і прагнення до розкоші
5. Мета бароко вразити, приголомшити читача, через емоції впливати на його розум, викликати емоційний і творчий відгук, бентежити розум і серце, розбурхати, пробудити людську душу, спонукати людину до пошуку вічних істин, себе, Бога
6. Своєрідність бароко - художній синтез різних начал: середньовіччя (готики) і Відродження,  античних і християнських традицій; примирення суперечностей: земного і небесного, духовного і світського,  античності і християнства; поєднання: почуттєвості і аскетизму,  абстрагованих ідей з натуралістичністю зображення, фантастики, містики і правдоподібності, піднесеного та низького, прекрасного та жахливого, трагічного та комічного
7. Тематика бароко: трагічна невлаштованість світу; гріховність людської природи; складний діалог людини з Богом; ілюзорність та скороминущість людського життя; зображення життя в образах сну, театру або лабіринту; відображення життя у його контрастній різноманітності; фатальна підпорядкованість людської долі божественній волі
8. Проблематика творів бароко: духовне буття людства; таємниці  людської психіки; проблема людства у всесвітньому, глобальному масштабі; місце людини в складному й розбурханому світі; добро і зло, життя і смерть,           віра і зневіра, любов і ненависть.
9. Провідні мотиви бароко: трагічні суперечності в душі людини; мотиви відчаю, зневіри та приреченості; всесильність долі й випадку; соціальні потрясіння   (війни, повстання); швидкоплинність людського життя; природні катаклізми (бурі, повені, землетруси); «світ — лабіринт», «світ — ярмарок», «світ — книга»; людське життя як сон, театр
10. Художні засоби бароко: емблематичність, контрастність, алегорії, поліфонізм, символіка, гіперболізація, небуденні метафори
11. Основні ознаки бароко: барвистий декор; емоційність; похмурий, песимістичний пафос; трагічне сприйняття життя; універсалізм; динамізм; спроба примирити розум і віру; містицизм
12. Герої бароко: пристрастні; екзальтовані мученики; перестали вірити у сенс буття; знаходяться у стані афекту; сумніваються у всіх цінностях життя; розриваються між своїми почуттями, пристрастями,  бажаннями та обов'язком і вірою; покладаються на власні розум і серце, довіряють насамперед власному досвіду; духовно зростають, змінюються.
13. Різновиди літератури бароко
      іспанський гонгоризм (Гонгора, Кальдерон)
      французький преціонізм (Жан Овре 1590-1622)
      англійська метафізична поезія (Дж.Донн – основоположник, Дж. Герберт)
      італійський маринізм  (Тассо, Маріно)
Дж. Маріно: «Мета поета — здивувати і вразити». Митці бароко прагнули пробудити людську душу, спонукати її до пошуку вічних істин, Бога. Тому твори цього періоду бентежили розум, душу і серце.
14. Музика – Мотеверді, Гендель, Бах, Вівальді
15. Мистецтво – Рембрандт, Караваджіо, Веласкес, Рубенс
16. Архітектура – Берніні, Растреллі, Доменіко Фонтана, Бороміні
17. Асоціативне гроно
Бароко - напрям у літературі та мистецтві ХVІ-ХVІІІ ст.; дивний,  химерний; перлина
неправильної форми; барвистий декор; метафори, символи,  алегорії, контрасти; Реформація, Контрреформація; протиставлення духовного буття  земній марноті; поєднання християнства і античних традицій; складні стосунки  людини з Богом; Кальдерон, Дж.Маріно, Джон Донн; Берніні, Растреллі, Вівальді, Бах, Гендель, Караваджо, Рембрант, Веласкес, Рубенс

Автор матеріалу - Химинець А. А. 
svitliteraturu.com/load/dopomoga_uchnju_iz_zar_lit/9_klas/baroko/18-1-0-189




1 коментар:

  1. І поставте активне посилання на http://svitliteraturu.com/load/dopomoga_uchnju_iz_zar_lit/9_klas/baroko/18-1-0-189
    Дякую!

    ВідповістиВидалити